frida xiang

Lofoten love

2021

Sist gang jeg kastet et tilbakeblikk på Lofoten var i mars, og nå kommer runde to! Denne gangen tenkte jeg å mimre tilbake til juli 2020, da Vegard og jeg besøkte Lofoten nok en gang.

Reiseruten var selvfølgelig godt planlagt av undertegnede, og denne gangen hadde jeg plukket ut Munkebu, Munken, Røren og Mannen på to-do listen vår. Vi var litt lei (hvis det er lov å si), av de overeksponerte motivene som florerer på Instagram, og var derfor på utkikk etter nye steder med mindre trafikk.

Her er vi i gang, og på vei til første stopp: Munkebu.
Vegard (som sliter) i oppoverbakkene.
Alle partiene var ikke like enkel med tung rykksekk!

Den første delen av turen gikk langs tre vann, og etter hvert som vi kom over tregrensa, fikk vi servert deilig utsikt i det fine været.

Vegard holder koken oppe!

Etter 3-4 timer i oppoverbakker begynner vi å nærme oss, og Vegard får opp dampen når han forstår at vi snart skal bevege oss nedover igjen.

Gladlaks!
Munkebu i sikte!
Vi satte opp telt i nærheten av Munkebu, kastet av oss de tunge sekkene, og på kvelden fortsatte vi oppover fjellet til toppen av Munken.
Vegard i godt driv oppover bakkene med lett sekk og gåstaver.
Ingenting som slår midnattssol på sommeren!

Utsikten på toppen av Munken var mildt sagt formidabel. Vi kunne med andre ord ikke drømt om bedre (foto)forhold!

Utsikt fra Munken.
Neste dag, og Vegard er på vei tilbake til bilen.
Litt støl etter gårdagens tur.

Vel nede igjen, og klar for ny (liten) tur! Denne gangen til Røren.

På toppen, og her satt vi opp teltet for natten.

Røren var en kort tur sammenlignet med gårdagens marsj, men perfekt for slitne ben. Neste dag startet vi med å pakke ned pikkpakket vårt og gå ned til bilen.

Merkelig nok setter Vegard inn et ekstra gir i nedoverbakkene sammenlignet med oppover...

Vel nede, og Vegard er glad for at det blir en liten pause før vi skal på ny tur å bestige Mannen.

Vakker utsikt fra Mannen!

Det var alt for denne gang! Vi har ikke fått sjansen til å dra til Lofoten i 2021 ennå, men forhåpentligvis får vi gjort noe med det i mai. Jeg har jo en hel liste med steder jeg vil at vi skal besøke. Noen kjente, og noen mer ukjente så klart. Vi snakkes!